Norsk friluftsliv

Hvorfor er friluftsliv viktig for barn og unge i dag?

Det å være ute i naturen er bra for den psykiske og fysiske helsen, både for barn og voksne. Friluftslivsaktiviteter gir mestring, læring, samhold og nye naturopplevelser, og legger et grunnlag for fysisk aktivitet resten av livet. Visjonen til Norsk Friluftsliv, som er fellesorganisasjonen til de 19 frivillige friluftslivsorganisasjonene, er Friluftsglede for flere – oftere! Naturen er vår største lærings- og inkluderingsarena, og vi ønsker å tilgjengeliggjøre den for alle.

Hvilke ressurser tilbyr dere lærere som vil bli bedre på inkludering og å bruke uterommet mer i undervisningen?

Vi har en klesplakat som viser hvordan man bør kle seg for ulike værtyper, en «Friluftsliv og helse»-brosjyre om hvordan friluftsliv er positivt for fysisk og psykisk helse, og «Turmat fra hele verden»-materiell som bygger bro mellom internasjonal matkultur og norsk turkultur. I tillegg har vi utviklet eget materiale til bruk i Friluftslivets år 2025, med aktivitetsheftet «Friluftsknappen» og undervisningsopplegget «Kampen om Huldreskogen.

Hvorfor er det viktig å aktivt jobbe for å inkludere flere barn og unge i friluftslivet?

Selv om nærnaturen ofte ikke er langt unna, vet vi at mange barn, unge og foresatte møter på barrierer i forbindelse med friluftsliv. Det er viktig at vi samarbeider om å dele kunnskap og spre informasjon om hvordan man kan gjøre friluftsliv og hvilke friluftsorganisasjoner som tilbyr friluftslivsaktiviteter. Samtidig er det viktig å vise fram at friluftsliv også er noe vi kan gjøre i nærskogen vår eller i skolegården, i vanlige hverdagsklær. Vi håper verktøyene våre og friluftslivsfellesskapene i våre medlemsorganisasjoner kan bidra til at flere, også i skole og barnehage, kan bidra med å inkludere flere barn og unge i friluftslivet.

Hvordan kan lærere og skoler inkludere friluftsliv i undervisningen under Friluftslivets år 2025?

Målet med Friluftslivets år er at alle skal finne sin friluftsglede, altså at alle finner noe ved friluftslivet som passer for seg. Her spiller lærere en viktig rolle, særlig for barna som ikke er fra en typisk «friluftslivsfamilie». Det er viktig med enkle aktiviteter som alle kan være med på, og gjerne i nærmiljøet rundt skolen. Hva med å ta kontakt med en lokal friluftslivsorganisasjon? Sjekk også naturensomlaeringsarena.no, en flott ressursside for lærere, med digitale ressurser, tips til aktiviteter og annen inspirasjon.

Erika Wollner, prosjektleder mangfold og inkludering i Norsk Friluftsliv