Kan du fortelle oss litt om bakgrunnen for ressursmateriellet «Homo-hore-jøde-terrorist-svarting»?
I 2021 ble «Homo-hore-jøde-terrorist-svarting-Sier vi» utviklet som et ressursmateriell for bruk i skolen med mål om å adressere antisemittisme, muslimfiendtlighet og rasisme mot rom. Vi har nå lansert en oppdatert versjon som inkluderer nytt bakgrunnsstoff, oppdaterte definisjoner og nye øvelser.
Hvorfor var det behov for en oppdatering?
Skjellsord som homo, hore, jøde, terrorist og svarting er fortsatt blant de mest brukte i norsk skole. Fordommer og negative holdninger uttrykkes ofte i samfunnsdebatten, på nettet, i skolen, og ellers i hverdagslivet. Mange unge frykter å ytre seg på grunn av negative reaksjoner, noe som har ført til at det offentlige samtaleklimaet oppleves som hardere. Dette har redusert rommet for refleksjon, og mange velger å tie eller kun diskutere i ekkokamre.
Hvordan hjelper materiellet «Sier vi» i denne sammenhengen?
«Sier vi» bygger på en dialogisk metode som gir rom for at alle elevene kan dele sine erfaringer, tanker og refleksjoner. Gjennom ulike øvelser kan elevene oppleve og forstå flere synspunkter og ståsteder, noe som bidrar til en mer nyansert samtale med respekt og forståelse i fokus.
Hva inneholder den oppdaterte versjonen av materiellet?
Den oppdaterte versjonen inkluderer faglig bakgrunnsmateriale som nå er oppdatert med resultater fra holdningsundersøkelser utført av HL-senteret i 2022 og 2024 om nordmenns forhold til jøder og muslimer. Vi har også inkludert Ekstremismekommisjonens rapport fra 2024 og nye tall fra IMDis Integreringsbarometer og flere nye øvelser til bruk i klasserommet.
Hvem har vært involvert i utviklingen av dette materiellet?
Kirkelig dialogsenter Oslo har utviklet ressursmateriellet med støtte fra Kirkerådet. Dialogsenteret fungerer som et kompetansesenter og verksted som hjelper skoler, lokalsamfunn og menigheter med å drive dialog på tvers av tro og livssyn.
Hvordan kan skolene ta i bruk dette materiellet?
Skolene kan integrere materiellet i sitt arbeid med å gjenkjenne og bekjempe fordommer, fremmedfrykt og rasisme. Ved å bruke dette materiellet kan skolene bidra til å skape et tryggere og mer inkluderende miljø for alle elever
Den norske kirke v/ Kirkerådet
"Vi har nå lansert en oppdatert versjon som inkluderer nytt bakgrunnsstoff, oppdaterte definisjoner og nye øvelser." - Tonje Kristoffersen