Hva var motivasjonen bak utviklingen av «Stemme» – et læringsspill om lokaldemokratiet i Norge?
I en tid hvor demokratiet er under press, er det viktig å styrke den demokratiske beredskapen blant unge, sier fagleder for KS Ung, Siri Hansen. I forprosjektet gjennomførte vi undersøkelser blant målgruppa. De viste at norsk ungdom i for stor grad tar demokratiet for gitt. Videre uttaler elevene at de har for liten demokratisk handlingskompetanse.
Hvordan kan lærere ta i bruk dette undervisningsopplegget?
Stemme kan spilles både i et helt nytt kunnskapssenter i Kommunenes Hus, styrt av en veileder eller i ethvert klasserom, styrt av lærer. Spillet er skreddersydd etter ny læreplan og vil være aktuelt for alle fag gjennom det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Det handler om at elevene skal få kunnskap om demokratiets forutsetninger og bli en aktiv medborger, sier Hansen -Vi har også utarbeidet oppgaver til for- og etterarbeid, slik at lærerne kan jobbe mer med temaet på skolen
Hva håper dere elevene sitter igjen med etter å ha spilt Stemme?
Vi håper at elevene har fått økt bevissthet om hvor viktig demokratiet er, og at de har lært hvordan de kan være aktive medborgere i lokalsamfunnet sitt, sier Hansen. Gjennom fem spillakter får elevene kjenne på kroppen hvordan det føles å leve i et autoritært samfunn, for deretter å selv bygge opp lokaldemokratiet fra bunn, spille rollen som lokalpolitikere og administrasjonen i kommunen.
Hele opplevelsen ender med en refleksjonsrunde, hvor vi ser på de valgene elevene tok i spillet og hvilke reelle utfordringer den aktuelle kommunen står i. Et sentralt grep i spillet er nemlig at vi bruker reelle data fra kommunen elevene kommer fra, slik at elevene skal få en følelse av at de faktisk jobber med relevante saker.
Hvordan kan lærere booke plass?
Vi har akkurat lansert ny hjemmeside og bookingsystem. Lærerne går inn på ks-ung.no. Her bestiller de besøk eller kjører den digitale versjonen i klasserom. Det er selvsagt gratis, avslutter Siri Hanse