Hvem er Hørselshemmedes Landsforbund? Fortell om deres arbeid?
- Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) er verdens største hørselsorganisasjon. Over en million mennesker her i landet har utfordringer med hørselen. Vi arbeider for å gjøre hverdagen enklere for alle, uansett hørsel. Hørselsutfordringer påvirker folks hverdag - og kan føre til sosial isolasjon og frafall fra utdanning og arbeidsliv. Vår oppgave er å sette hørselssaken på den politiske dagsorden. Slik skaper vi et samfunn med like muligheter for alle, uansett hørsel. Dessverre er tilbudet i dag langt fra godt nok. Dessuten er tilbudet i våre 190 lokallag viktig for mange mennesker.
Vi er også opptatt av å øke kunnskapen i befolkningen om sammenhengen mellom støy og hørselsskader, og hvordan den enkelte kan beskytte hørselen. Et godt lydmiljø er viktig for alle på alle samfunnsarenaer.
HLF er eier av Briskeby videregående skole i Lier, en landsdekkende skole for elever med nedsatt hørsel. Skolen baserer sin undervisning på talespråklig kommunikasjon med små klasser og bruk av mikrofoner.
Hørselspedagogene ved HLF Utvikling as er også en del av HLFs eierskap. De bistår med råd, veiledning og gode løsninger for unge med nedsatt hørsel i videregående skole. De kan også hjelpe hørselshemmede elever i overgangen mellom ungdomsskole til videregående og fra videregående til høyere utdannelse.
HLF Rehabilitering as i Oslo er eid av HLF. Tverrfaglige team gir både veiledning og kurs, samt tilbud om rehabilitering til personer med hørselsutfordringer som nedsatt hørsel, tinnitus og Ménières sykdom.
-Fortell om heftet «God lyd i SFO» og hvorfor dere laget det?
Glade og ivrige barn lager gjerne høy lyd. Målt i desibel kan barn bråke mer enn både helikoptre og boring i betong. Forskning viser at støy kan være skadelig for hørselen. Vedvarende støy gjør også små og store ører slitne når dagen er over. Et godt lydmiljø er derfor viktig, i heftet gis kunnskap om hvordan ansatte og elever kan bidra til å dempe støy i skolen.Barn og unge er mer sensitive for bakgrunnsstøy. De har ikke samme ordforråd som voksne og kan lettere misforstå det som blir sagt. Derfor er det ekstra viktig å formidle kunnskap om hvordan lydmiljøet kan forbedres med enkle tiltak.
I heftet gis også kunnskap om hvordan du kan kommunisere med elever med hørselstap. Eleven har krav på teknisk og fysisk tilrettelegging i undervisningsrom og det er viktig at lærer har øyekontakt med barnet slik at det muliggjør munnavlesning.