Amnesty International er en uavhengig global organisasjon og vår visjon er "Menneskerettigheter for alle. Uansett. Alltid." Med menneskerettighetsundervisning ønsker Amnesty International å engasjere til aktivt medborgerskap. Amnesty baserer seg på idéen om at hvert menneske kan utgjøre en forskjell- fordi det nytter når vi står sammen.
Gjennomfør Amnestys digitale undervisningsopplegg om SOS-metoden og hva vi kan gjøre når vi er vitne til hets, rasisme og diskriminering. Her finner du også lenke til SOS-metoden på nettet.
Fordomspyramiden illustrerer ulike nivåer av fordommer fra holdninger til handlinger, og kan presenteres på ulike måter. Her finner du veiledning og interaktive øvelser å gjennomføre.
Her finner du støtteark med tre kompleksiteter for den interaktive øvelsen Handlingsrommet.
For å gjennomføre undervisningsopplegget i klassen din bruker du denne presentasjonen som tar for seg SOS-metoden i det offentlige rom. Lenke til presentasjonene for SOS-metoden på nett finner du i lærerveiledningen.
Inviter Amnesty til å holde samtykke-workshop i ditt klasserom!
Her får elevene lære hva samtykke er, myter rundt temaet, og hvilken betydning en samtykkelov vil ha for individ og samfunn.
Har du lyst er basert på interaktivitet der elevene gjennom dialog og refleksjon vil få en bedre forståelse for hva som ligger i begrepet samtykke. Workshopen varer ca. 1 skoletime. Opplegget er egnet for videregående skole (og spesielt russen).
Vi besøker gjerne din skole og gjennomfører workshop! Bestill her: https://amnesty.no/undervisningsopplegg-har-du-lyst
Lærer kan også gjennomføre det selv i klasserommet.
Amnesty International
Amnesty Internationals visjon er en verden hvor alle mennesker får sine menneskerettigheter innfridd, alltid.
Hvem er Amnesty? Fortell om deres arbeid?
Amnesty Internationals visjon er en verden hvor alle mennesker får sine menneskerettigheter innfridd, alltid. Dette jobber vi for hver eneste dag sammen med millioner av frivillige og støttespillere over hele verden.
Fortell om hvorfor dere tok frem heftet ”Håndbok for skole om rasisme og diskriminering”?
Det er behov for konkrete verktøy for å kunne jobbe mot rasisme og diskriminering. Human Rights Dialogue er et slikt verktøy. Gjennom dialog-metoden vil deltaker bli kjent med egne fordommer og reflektere over disse i samspill med andre. Den økte bevisstheten kan bidra til at man tar bedre valg i fremtiden. Human Rights Dialogue ble i 2022 støttet av Bufdir.
Hvordan håper dere at veiledningen blir brukt av lærerne?
Håndboken håper vi at skal vekke nysgjerrighet og gi motivasjon til å kaste seg over et sensitivt tema i klasserommet. Håndboken har også referanser til amnesty.no hvor du som lærer finner tips og råd vedrørende utførelsen av Human Rights Dialogue.
Hva vil dere at elevene skal lære av det?
Elevene skal lære at de kan bidra til å skape endring. Endringen begynner hos hver enkelt av oss, men går vi sammen står vi sterkere mot rasisme og diskriminering.
Leder for opplæring
Engasjerer ungdommene